Äktenskapsbryterskan

Då förde de skriftlärda och fariseerna dit en kvinna som hade blivit gripen för äktenskapsbrott. De ställde henne i mitten och sade: ”Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?” Detta sade de för att pröva honom och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och började skriva med fingret på marken. När de fortsatte fråga honom, reste han sig och sade: ”Den av er som är utan synd kan kasta första stenen på henne.” Sedan böjde han sig ner igen och skrev på marken. När de hörde detta började de gå därifrån en efter en, de äldste först. Han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. Jesus reste sig upp och sade till henne: ”Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?” Hon svarade: ”Nej, Herre.” Då sade Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda nu inte mer!” (‭Johannesevangeliet‬ ‭8‬:‭3-11‬ SFB14)

Åter en berättelse om Jesus och en kvinna. När jag läste de här verserna idag så var det en mening som jag inte tänkt på förut.

– Detta sade de för att pröva honom och få något att anklaga honom för.

Deras tanke var alltså att Jesus skulle stoppa steningen fysiskt och de skulle kunna säga att han gått emot lagen, men Jesus räddar kvinnan på ett vist sätt. Det är verkligen en fin berättelse. Han böjde sig ned och skrev i sanden. Vad han skrev vet vi inte, men männen kom väl av sig och undrade vad han gjorde, När han sedan sa det han gjorde och böjde sig ner igen, kunde de lämna utan att de mötte hans genmträngande blick.

Nästa mening som fascinerar mig är denna.

– Då sade Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Han var den ende som kunde döma henne därför att han var utan synd, men i sin kärlek gjorde han det inte. Hon blev i stället upprättad. 

Idag stenas kvinnor fortfarande i vissa länder. Låt oss be för kvinnor i sådana länder att de kan få sitt värde fullt ut och inte bli sedda som betydelselösa människor .

 

2 kommentarer

  1. Tack Zefanyah för din fina förklaring,(utifrån Thoran), av det här bibelstället med Jesus och äktenskapsbryterskan.Jag förstår att du är väl insatt i Thoran och det var ju även Jesus. Det framstår så tydligt,när jag läser vad du skriver.
    Matteusevangeliet 5:17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Jag säger er sanningen : Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav, inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.
    Den här texten demonstrerar även skönheten och kraften hos Jesus. Hans ord till de skriftlärde grundades alltså inte bara på att Han var så god, utan att han visste vad som stod i lagen.

  2. Hej detta stycke du refererar till är en av de mest vackra demonstrationer av hur underbar Torahn är.
    Det är riktigt att dom var ute efter att han skulle bryta Torahn men Yahusha höll Torahn strikt.
    Torahn säger att för att döma någon måste det vara minst två oförvitliga vittnen, så dessa granskas först av allt.
    Och om man finner att någon av vittnena inte är rättfärdiga eller har ett rättfärdigt förflutet så kan man inte döma den anklagade och denne måste släpas.
    Om vittnena klarar testen så kan den anklagade dömas och då skall de rättfärdiga vittnena kasta de förta stenarna.
    Yahusha såg naturligtvis att några sådana vittnen fans inte,Han konfronterar dom då utifrån Torahn och dom blir direkt ställda för om dom hade kastat den första stenen utan att vara godkända vittnen av Sanhedrin domstolen kunde dom skälva bli dömda för mord.
    Så dom var tvingas av Torahn att släppa Kvinna genom att dom går därifrån.(Dessa fariseer hatade Torahn och Yahuas namn och därför hatade dom Yahusha som var Yahua kommen i köttet, sha betyder
    räddaren eller frälsaren det kommer från hebreiska grund ordet Yasha som betyder just befriaren / frälsaren = Ya Frälser = Yahusha)
    Yahusha som som var född Israel och stod under Torahn kunde inte heller döma kvinna, Han var inte ett vittne och dessutom var Han den enda som var kvar.
    Som Hamochia viste han naturligvis vad hon gjort, men han var bunde av att följa Torahn …… Han var rättfärdig och syndfri.
    Thorahn beskyddar kvinnan i det här fallet och hon måste släppas fri
    Yahusha förmanade Kvinnan att omvända sig för annars skulle hon ha med sig detta och bli dömd för det när hon dör.
    Yahusha demonstrerar här skönheten och kraften i Torahn.
    Hälsning Zefanyah Lamm

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *