50 välkända sånger

Det har varit en mycket svår tid i mitt liv med  sjukdom, men nu tror jag att jag är på väg tillbaka tack vare medmänniskors förböner, Guds hjälp och läkares skicklighet och kan fortsätta att lägga ut bibelord och litet tankar  på min hemsida igen.

Här kommer ytterligare en sida som stämmer ditt hjärta till lovsång och bön och beundran inför Gud skapelse.
Amazing grace

Gud är underbar han bär oss genom prövningarna. Att komma inför honom är en tröst även när det är svårt.

 

O helga natt

Dagens sång Det är litet märkligt att den här sången är den mest älskade av alla. Naturligtvis är de en underbar tonsättning, men det viktigaste är texten. Den visar evangeliet i ett nötskal. Det enda hopp vi har i den här dystra världen Jesus som till sist ska göra slut på allt elände……och se din ovän blir dig kär.

Hoppets stråle
Hoppets stråle

 

 

 

 

 

 

O helga natt, o helga stund för världen,
då Gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.

Ty frälsar’n krossat våra tunga bojor.
Vår jord är fri, himlen öppen nu är
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär.
Från himlen bragte frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.

Adolphe Adam

Dagens sång: O helga natt

Martyrer

Apostlagärningarna 7:54 När de hörde detta blev de ursinniga och gnisslade tänder mot Stefanus. 55 Men fylld av den helige Ande lyfte han sin blick mot himlen och fick se Guds härlighet och Jesus som stod vid Guds högra sida, 56 och han sade: ”Se! Jag ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida.”

57 Då skrek de högt och höll för öronen och stormade fram mot honom alla på en gång, 58 och de släpade ut honom ur staden och stenade honom. Och vittnena lade sina mantlar vid fötterna på en ung man som hette Saulus. 59 Så stenade de Stefanus, medan han bad och sade: ”Herre Jesus, ta emot min ande.” 60 Sedan föll han på knä och ropade med hög röst: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd!” Med de orden somnade han in. Och Saulus hade samtyckt till att han dödades.
Stefanus räknas som den första martyren. Idag får vi tänka på ochbe för alla de kristna som får lida för sin tro idag..

Bitterhet

Efesierbrevet 4:31 Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och förolämpningar och all annan ondska.

Ett allvarligt ord. Bitterheten är särskilt svår eftersom den kanske inte märks utåt, men ligger och pyr inombords och förstör vår relation till Gud. Gör upp med din bitterhet, förlåt dem som eventuellt har sårat dig och vänd tillbaka till Guds kärleksfulla hjärta. Du kan inte komma nära honom om du är full av bitterhet.

Dagens sång: Fader vår

Levnadsvisdom

Fil. 4:8 För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant.

Tänk om vi kunde styra om vårt tankeliv till att tänka så här i stället för att tänka på allt elände i världen. Naturligtvis ska vi inte fly undan allt elände men vi behöver lära oss att se även det positiva i tillvaron.

Dagens sång. Vilken härlighet

 

Frimodighet

Apg. 4:13 När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att de var olärda män ur folket, blev de förvånade. Men så kände de igen dem och kom ihåg att de hade varit med Jesus.

Att lärjungarna hade varit med Jesus förklarade deras frimodighet . Så gör Jesus också dig frimodig och orädd när du går  med honom.

Dagens sång::Var ej försagd

 

Gud är större

Abraham klagar inför Gud att han inte har fått några avkomlingar. Då svarar Gud i 1 Mos. 15
– Men Herrens ord kom till honom: ”Det är inte någon av ditt husfolk  som ska ärva dig. En som kommer från din egen kropp ska bli din arvinge.”Sedan förde han honom ut och sade: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och han sade till honom: ”Så ska din avkomma bli.”Och Abram trodde på Herren och han räknade honom det till rättfärdighet.-

Jag har skrivit en litet längre text om att Gud är större än vi någonsin kan fatta.  Du finner den här.

Dagens sång: Till dig

Här befinner vi oss som frälsta

Nej, ni har kommit till Sions berg och den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, till änglar i mångtusental, till en festgemenskap och församling av förstfödda som har sina namn skrivna i himlen, till Gud som är allas domare och till andarna av rättfärdiga som nått fullkomningen. Ni har kommit till det nya förbundets medlare, Jesus, och det renande blodet som talar starkare än Abels blod.”
‭‭Hebreerbrevet‬ ‭12:22-24‬ ‭8

Dagens sång: Jesus är hans namn

Hoppet för Värmland

Här ser du hoppet för Värmland. När vi firar påsk är det för att Jesus har dött för våra synder och uppstått igen. Han har ett hjärta för Värmland och du är med i hans kärleksfulla omtanke. När du lämnar ditt liv åt honom kommer du in under hans beskydd liksom korset omfamnar Värmland på bilden. Naturligtvis gäller detta även om du bor på någon annan ort, men det var den här bilden som kom till mig.

Jag har försökt göra en enkel bild av detta. Tänk om någon kunde snida en sån här bild i trä för det var så jag såg den.

Dagens sång: Via dolorosa

Värmland
Värmland

En sida för den som söker meningen i livet.