Helande

Jesus helar
Jesus helar

Dagens bibelord: ’Lova Herren , min själ, och glöm inte allt det goda han har gjort. Han förlåter mig alla mina synder. Han helar mig från alla sjukdomar. Han räddar mig från graven. Han kröner mig med nåd och barmhärtighet. Han fyller mitt liv med allt som är gott, och jag blir ung igen som en örn. ’
Psaltaren 103:2-5
https://my.bible.com/bible/916/PSA.103.2-5

’Förtrösta helhjärtat på Herren och lita inte på ditt eget förstånd. ’
Ordspråksboken 3:5
https://my.bible.com/bible/916/PRO.3.5

Idag har jag varit på en gudstjänst där pastorn predikade över just dessa verser. Att Herren förlåter oss våra synder har vi inte så svårt att tro kanske, eftersom det är tack vare det som vi är frälsta och med i en församling, men att Han helar oss är inte lika lätt att tro. Där kommer vår hjärna in och spökar till det och vi förlitar oss mer på den, än på vad bibeln säger. Jag tänker på ett annat bibelord: 
  -’Då kom fyra män till Jesus  bärande på en förlamad man. Men när de inte kunde tränga sig igenom folkmassan och komma fram till Jesus gjorde de hål i taket ovanför honom. Genom öppningen firade de sedan ner bädden med den förlamade. När Jesus såg deras tro, sa han till den förlamade: ”Min son, dina synder är förlåtna.” Men några skriftlärda satt där, och de tänkte i sina hjärtan: ”Hur kan han tala på det viset och häda? Vem utom Gud kan förlåta synder?” Men Jesus förstod i sin ande vad de tänkte, och frågade dem: ”Varför tänker ni sådana tankar i era hjärtan? Vilket är lättare, att säga till den förlamade: ’Dina synder är förlåtna’, eller att säga: ’Res dig upp, ta din bädd och gå?’ ” ”Men för att ni ska veta att Människosonen har makt att förlåta synder här på jorden,” – nu talade han till den förlamade: ”säger jag till dig: Res dig upp, ta din bår och gå hem!” Då steg mannen upp, tog sin bädd och gick ut, mitt framför ögonen på de förbluffade människorna. Och man hyllade Gud och sa: ”Aldrig förr har vi sett något sådant!” ’
Markus 2:3-12
https://my.bible.com/bible/916/MRK.2.3-12

Det var alltså tvärtom med de här människorna. Jesus såg att de behövde se ett helande först, innan de kunde tro att Han kunde förlåta synder. Så är det kanske idag också,  människor som inte tror, behöver få se helande för att komma till tro. Tyvärr kommer våra intellekt i vägen,  påskyndade av vetenskapen, men jag kan vittna om att det sker mirakler genom bön idag också. Vi får be till Gud, att det blir så att vi kristna får mer mod att be för sjuka och att under kommer att ske.

Dagens sång: Stå upp i tro

 

 

av Birgitta

Björn, Sunne